De alles in 1 bureau

Wat is Unsubscribe Rate?

Unsubscribe rate, of afmeldingspercentage, is het percentage abonnees dat zich uitschrijft van een mailinglijst na het ontvangen van een nieuwsbrief of e-mailcampagne. Dit cijfer geeft inzicht in hoe goed de inhoud van de e-mails aansluit bij de interesses van de ontvangers.

In dit artikel

Unsubscribe Rate berekenen

De unsubscribe rate wordt berekend door het aantal afmeldingen te delen door het totale aantal verzonden e-mails en dit getal te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen. Bijvoorbeeld, als 10 mensen zich afmelden van een e-maillijst van 1000 ontvangers, is de unsubscribe rate 1%.

Unsubscribe Rate benchmark

Een unsubscribe rate benchmark helpt marketeers om hun afmeldingspercentages te vergelijken met die van andere bedrijven in dezelfde sector. Over het algemeen wordt een unsubscribe rate van 0,2% tot 0,5% als acceptabel beschouwd. Dit betekent dat voor elke 1000 verzonden e-mails, tussen de 2 en 5 mensen zich uitschrijven. Sectoren kunnen echter verschillen, dus het is belangrijk om te weten wat een normaal percentage is voor jouw specifieke branche. Marketeers kunnen gebruik maken van benchmarks om hun e-mailcampagnes te evalueren en indien nodig aan te passen voor betere prestaties en klantbehoud.

Unsubscribe Betekenis

Unsubscribe betekent letterlijk ‘uitschrijven’ of ‘afmelden’. Het verwijst naar de actie waarbij een ontvanger van een e-mailcampagne ervoor kiest om zich te verwijderen van de mailinglijst en geen verdere e-mails meer wil ontvangen.